مطالبات گمرک از شرکت‌های بیمه‌ای درحال بررسی است

مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران، اظهار کرد: آن بخش از مطالبات گمرک از شرکت‌های بیمه که مربوط به قبل از سال ۱۳۹۱ است فاقد مکانیزم الکترونیکی بوده و اسناد و مدارک آن فیزیکی است که پرونده‌های آن به دلیل اختلاف نظر با شرکت‌های بیمه و گمرک در حال بررسی است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری،  “مصطفی آیتی” در گفت‌وگو با چابک آنلاین، در خصوص مطالبات گمرک ایران از شرکت های بیمه گفت: به دلیل آنکه سیستم ها در گذشته مکانیزه نبود، مطالباتی در نیمه دوم دهه 80 برای گمرک ایجاد شد که انباشت این مطالبات وصول نشده از شرکت های بیمه، منجر به ورود دستگاه های نظارتی همچون، دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور در بخش ترانزیت و مطالبات گمرک شد.
به گفته وی، پس از ورود دستگاه های نظارتی و آسیب شناسی فرآیندها از جمله قرارداد گمرک با شرکت های بیمه گر، پیشنهاد شد که گمرک پیگیری مطالبات را انجام دهد و ازسوی دیگر بیمه مرکزی به قرارداد شرکت های بیمه با گمرک ورود کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران، بیان کرد: در بخش کارشناسی قراردادهای گمرک با بیمه گران یکسری ابهامات و شبه هایی در قوانین حقوقی بیمه وجود داشت، یعنی براساس قوانین بیمه که مصوب 1316 بود، بیمه گران معتقد بودند که با توجه به مسئولیت شرکت های حمل و نقل در ترانزیت و تعهداتی که در قبال گمرک دارند، نمی توان برای آن بیمه نامه صادر کرد.

آیتی، ادامه داد: به‌دنبال توصیه دستگاههای نظارتی و مشکل ایجادشده در قراردادهای گمرک و شرکتهای بیمه،  پس از برگزاری جلسات کارشناسی بسیار فشرده و نزدیک تر شدن دیدگاه ها در سال 93، در نهایت آیین نامه های 86 و 89 در رابطه با تعهد پرداخت ترانزیت داخلی و خارجی در شورایعالی بیمه تصویب شد و نکته بسیار مهم این آیین نامه ها، تاکید بر مکانیزاسیون دیجیتالی شدن و تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی بود.

وی، افزود: براساس آیین نامه86و 89 شورایعالی بیمه، قراردادهای بیمه ترانزیت یک تفاوت عمده با قبل پیدا کرد  و آن اینکه، قراردادهای جدید سه جانبه بود؛ ضلع گمرک به عنوان ذینفع،تشکُل های حمل و نقل بین المللی به همراه شرکت‌های زیرمجموعه آن و شرکت بیمه و این سه ضلعی بودن منجر به افزایش نظارت بر کل فرآیند اجرایی قراردادها شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران، افزود: اجرای آیین نامه 86 شورایعالی بیمه همزمان با اجرای‌ صدور گواهی الکترونیکی شد و با توجه به توصیه های بیمه مرکزی، ظرفیت نگهداری و توانمندی شرکت های بیمه در انعقاد قراردادها مد نظر گرفته می شد.

آیتی، عنوان کرد: پس از اجرای  آیین نامه های 86 و 89 شورایعالی بیمه، مکانیزم بازیافت خسارت و وصول مطالبات گمرک بسیار خوب بوده و مطالبات تقریبا در یک روال عادی وصول شده و انباشت مطالبات مانند سال 92 به قبل اتفاق نیافتاده است

وی، اذعان داشت که شاید برخی از موارد آیین نامه های ۸۶ و ۸۹ نیاز به بروز رسانی داشته باشد اما اجرای آنها در این چند سال نشان داد که مورد رضایت تشکُل های حمل و نقل، شرکت های بیمه و گمرک بوده و باعث شد در مسیر درست حرکت کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *